DATA:16.04.2005 R.
TEMAT: Przygotowanie sałatki z nowalijek.
CELE GŁÓWNE: 1.Poznanie pierwszych wiosennych warzyw(nowalijek). 2.Nauka wykonania sałatki z nowalijek. 3.Doskonalenie umiejętności nakrycia stołu do posiłku.
CELE OPERACYJNE: Wychowanek: - posiada wiadomości o wiośnie, - zna pierwsze wiosenne warzywa(nowalijki), - dodaje i odejmuje w zakresie 20, - zna litery, dokonuje ich syntezy, odczytuje hasło, - potrafi napisać swoje imię, - potrafi posługiwać się nożem, - potrafi nakryć stół do posiłku, - przestrzega zasad higieny i bezpieczeństwa podczas wykonywania zadania, - doskonali koordynację wzrokowo-ruchową, - doskonali motorykę małą.
METODY PRACY: praktycznego działania, słowna, poglądowa,
FORMY PRACY: indywidualna, zbiorowa
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: naturalne warzywa( rzodkiewka, sałata, szczypiorek, natka pietruszki, koperek ),jogurt naturalny, przyprawy, kartka brystolu z działaniami matematycznymi, koperty z literkami, ilustracje warzyw, pastele, literki, zagadki o nowalijkach, klej, długopisy, noże, miski, deski do krojenia, łyżki, talerze, obrusy, serwetki, fartuszki, odtwarzacz CD, płyta z utworem „Wiosna” Vivaldiego.
PRZEBIEG ZAJĘĆ; 1.Powitanie wychowanków i studentów. 2.Przedstawienie się dzieci – wychowankowie piszą na plakietce swoje imię i głośno je wypowiadają. 3.Nawiązanie do tematu zajęć – rozmowa kierowana na temat wiosny. 4.Rozwiązywanie zadań matematycznych – dodawanie i odejmowanie w zakresie 20. Wyniki wskazują literki, które ustawione w określonej kolejności utworzą hasło „nowalijki”. 5.Podanie przez nauczyciela definicji nowalijek. 6.Worek Segena – odgadywanie dotykiem przez wychowanków warzyw, które są zaliczane do nowalijek. 7.Prezentacja wszystkich warzyw na stole, rozmowa na temat ich wykorzystania, podkreślenie roli warzyw i zawartych w nich witamin w diecie człowieka. 8.Zadania utrwalające znajomość nowalijek: a)wychowankowie wybierają spośród ilustracji warzyw te, które przedstawiają nowalijki, kolorują je odpowiednimi barwami pasteli, naklejają na brystol, tytułują plakat układając w odpowiedniej kolejności literki: N, O, W, A, L, I, J, K, I, b)odgadywanie zagadek o nowalijkach. 9.Przygotowanie sałatki z nowalijek – wykonywanie przez wychowanków kolejnych czynności : - wkładanie fartuszków, - mycie rąk, - mycie warzyw, - obcinanie liści rzodkiewek od korzenia, - rozdanie wszystkim wychowankom deseczek do krojenia i noży, - krojenie warzyw według wskazówek wychowawcy, - wsypywanie wszystkich pokrojonych warzyw do jednego naczynia, - mieszanie składników, łączenie z jogurtem naturalnym i przyprawami, - sprzątanie miejsc pracy, - nakrycie stołu do posiłku ( obrusy, talerze, sztućce, serwetki papierowe ), 10.Degustacja sałatki. 11.Porządkowanie pomieszczenia po zajęciach. 12.Podziękowanie wychowankom i studentom za udział w zajęciach. Joanna Pluta |